roadtotanzania.reismee.nl

Mzungu ko Tanzania:Afrika terug in de jungle, we leven duur in de BeNeLux

Djambodjambo,

Dinsdag was de volunteering permit nog niet klaar dus we hadden nog een dagje voor onszelf (had ik geen problemen mee ) ‘S ochtends hebben we gewoon rustig aangedaan en ‘s middags ben ik met Cristina & Sia op hiking excursie geweest. Het was prachtig, we kwamen langs twee watervallen en hebben écht in de jungle gelopen. Voor het eerst in mijn leven zag ik dan de lianen waar Tarzan & Jane aan slingerden . Het was best zwaar door alle steile, gladde paden, maar we did it! Mede mogelijk gemaakt door twee Tanzaniaanse jongens die ons hielpen. Een ervan vroeg me of ik zijn vrouw wilde zijn, bijzonder want in Nederland is dat nog niet gebeurd maar raad eens wat mijn antwoord was? De weg naar het startpunt was toch wel pittig. We kwamen door kleine straatjes waar de armoede echt heerst. Kinderen bleven roepen “mzungu mzungu give me money or a gift”. Als ze Mzungu zeggen, bedoelen ze blanke. De kinderen zijn niet gewend aan mensen met een blanke huidskleur, ze zien ze bijna nooit. Sommigen keken dan ook heel angstig naar ons, anderen waren heel vrolijk en zwaaiden en weer een ander lachte ons uit. Dus het was opnieuw een dag met veel indrukken, weer een ervaring rijker . ‘S avonds hebben we een movienight gehouden met de vrijwilligers in het huis & Aunti Mishi had gezorgd voor de popcorn dus dat was een gezellige avond.

Woensdag was de eerste dag van mijn project “Afroplan Foundation”. Dit is een pre-primary school waar de armste kinderen zitten, zij worden dan ook gesponsord door anderen, zodat ze toch onderwijs kunnen volgen. Tom wilde een dagje kijken dus we gingen samen met Sia. Eerst met de daladala en daarna voor het eerst met de pikipiki. Dit zijn een soort motoren en eigenlijk wordt het afgeraden, maar ik vond het superleuk, gas d’r op! Eenmaal daar werden we warm ontvangen door alle kinderen en de coördinator (Frank). Ik denk dat ik nog nooit 60 kinderen zó blij heb zien worden van mijn/onze komst, maar het was een moment om nooit te vergeten Nadat we een kleine rondleiding hebben gehad,mochten we gelijk hun huiswerk nakijken en de juf vond dat ook maar al te fijn. Na een tijdje had ze zelfs een korte siësta gehouden Tijdens de lunch kregen we bruine met witte bonen, niet met rijst helaas dus het was een mentale wedstrijd om het toch te eten. De kinderen aten heel goed en Tom en ik hebben dus ook maar ons deel afgestaan aan hen. Om zeker te zijn dat ze genoeg te eten kregen, maar ook heel eerlijk voor een deel uit eigenbelang We beseften ons namelijk dat het voor sommige kinderen wel eens de enige maaltijd van de dag kon zijn en ze de dag erna pas weer te eten krijgen bij de lunch... Die momenten van besef zijn zwaar, maar als je daarna ziet hoe blij ze zijn met een strandbal die we hadden meegenomen, kan mijn geluk niet op. Ze speelden met z’n allen en hadden de grootste glimlach op hun gezicht, zeker toen we daarna de schommel mochten uitklappen. Ze klommen er wel met zijn tienen tegelijk op! Al met al dus een eerste mooie projectdag.

Donderdag was de tweede projectdag, dit keer alleen. Het ging goed met de dala dala en het wandelen naar het project. Totdat ik dacht: hmm dit duurt wel langer dan het gister leek. Maar ik bleef doorlopen, omdat ik het vanzelf zou tegenkomen. Je raadt het al, dat gebeurde niet dus ik ben omgekeerd en belde Sia 6 keer, maar ze nam helaas niet op...oké nu was ik alleen in een vreemd land en ik was de weg kwijt: super! Ik hield mezelf rustig en besloot terug te lopen naar het dala dala station, waarna ik weer naar de lodge zou gaan. Daarnaast had ik bedacht dat ik goed ging luisteren of ik ergens kinderen hoorde, en dat gebeurde dus ik liep het straatje in en gelukkig: daar was Afroplan! Opgelucht en wel ging de tweede dag snel voorbij. Ik had stroopwafels meegenomen en daar genoot iedereen van. Daarna heb ik weer wat nagekeken, maar ook les gegeven: eerst het alfabet in het Engels en later heb ik ze een dansje aangeleerd, dus maak kennis met Teacher Mariëlle! Donderdagavond zijn we met een groot deel van de groep naar de bar geweest die naast de lodge zit en daarna naar ViaVia, de lokale uitgaansgelegenheid. Het was echt een hele leuke avond, vol met gezelligheid en danspasjes, dus volgende week gaan we weer

Vrijdag werd ik dus minder uitgerust wakker aangezien ik om 4 uur in bed lag en de wekker weer om 8 uur ging. Afijn ik was een beetje moe, maar verder lekker fit. ‘S avonds een meid, ‘s ochtends een meid he Het project was wat minder, omdat op vrijdagen blijkbaar maar heel even les wordt gegeven en de rest van de tijd bestaat uit spelen en niks doen...niet zo mijn ding, dus ik besloot om bij lunchaanvang naar huis te gaan: weekend!!

Gisterochtend zijn we met z’n zevenen vertrokken richting Lake Natron. Onderweg zagen we giraffes en zebra’s, heel gaaf! Het was dus geen vervelende rit, maar 7 uur was toch wel lang, zeker als het eigenlijk 4 uur zou duren. Dit door slechte wegen en een platte band in the middle of nowhere: yes! Als we dan toch stil stonden, was er ook wel even tijd voor een plaspauze. Wildplassen to the next level zullen we maar zeggen Toen we er eindelijk waren, werden onze tenten opgezet en konden wij de zonsondergang bekijken bij Lake Natron samen met zo’n 150 flamingo’s Vanochtend zijn we na het ontbijt vertrokken richting de watervallen vlakbij Lake Natron, lekker zwemmen en niks doen, heeerlijk. Toen we uitgechilld waren, gingen we terug naar de camping voor lunch en weer huiswaarts. Dit keer via de “snelle” weg... toen we nog een half uur moesten hadden we namelijk wéér een lekke band Maar ondanks de lange ritten, was het supermooi en écht de moeite waard! Bij de lodge hadden we pizza laten bezorgen & daarna gauw slapen, morgen weer het begin van een nieuwe week vol avonturen


Liefs,

Mariëlle

Reacties

Reacties

Suzan

Coole ervaringen zeg! Stoer dat je dit doet. Geniet ervan.
Groetjes,
Suzan.

Karin

Wat een mooie verhalen en wat een super belevenis!
Erg leuk om te lezen, dank je wel.
Veel succes en natuurlijk heel veel plezier,
Groetjes karin

Mariëlle Lucas

Dankjewel Suzan & Karin, superlief!!

Jorick

Ha Mariëlle!

Super om je verhalen te lezen! En erg leuk om elke dag je foto's voorbij te zien komen op snap.
Wat een ervaring! Geniet ervan en nog heel veel plezier! :D

En owja! Ik lees het al, binnenkort een nieuw lid bij Wilhelmina? haha :P

Groet'n Jorick

Stijn

Prachtige verhalen, nicht! Bij het lezen is het net of ik er zelf bij ben ?. Geniet ervan! ??

OMA EN OPA

Lieve Marielle,
Wat heb je deze week al wat gezien en wat heb je vele indrukken opgedaan. Wij vinden het geweldig je verhalen te lezen en nog eens en nog eens. Dat je even de weg kwijt was vonden wij niet zo leuk om te lezen,het gebied is echt wel wat anders dan het Beeklust Park.
Pas goed op jezelf en ga vooral niet allen op stap.Nog veel ( plezier ) aldaar, daar waar het verschil tussen EU inwoners en Tanzanianen heel goed zichtbaat is en waar je tot het besef komt dat wij het hier mirakels goed hebben. Heel veel liefs van oma en opa.Dag Marielle.

Marjon

Wat een belevenis zeg, super ervaring. Kunnen ze je nooit afnemen! Wel dubbel gevoel soms, als je de armoede van zo dichtbij ziet!!
Heel veel succes komende week met het project. Bedankt voor je verhalen. En geniet van de mooie dingen. Groeten vanuit Almelo

Lieke, Lia, Elle - team VW

Ohhh, flamingo's bij Lake Natron bij zonsondergang: klinkt heerlijk! En wat fijn dat de eerste dagen op het project goed bevallen zijn. Soms wel even slikken he, met die 'besef'momentjes. Maar mooi dat je Afroplan kan ondersteunen om het zo goed mogelijk te maken voor de kinderen. Klinkt alsof je er al lekker aan de slag bent geweest! Heel veel plezier nog - we zijn nu al benieuwd naar je volgende verhaal :)

Mariëlle Lucas

Team Travel Active -> Ja het was schitterend bij Lake Natron! Ik ben inderdaad al lekker aan de slag geweest, soms wel beetje verveelt, maar daar ga ik wat voor bedenken. Dankjullie wel en fijn om te lezen dat mn verhalen goed bevallen :)

Papa en mama en Matthijs

Lieve Mariëlle , wat een belevenissen allemaal! We zijn trots op wat je doet en hopen dat je ervan geniet , ondanks de moeilijke momenten. Ga zo door meisje.Je schrijft mooi, zodat we helemaal in het verhaal zitten. ???

Mia

Super dat je dit doet en wat een geweldige ervaring, prachtig!
Veel plezier en groetjes,
Mia

Ennovy

Wauw Mariëlle, wat een spannende en leuke avonturen beleef je toch! Geweldig om je verhalen te lezen en dat je het zo naar je zin hebt. En fantastisch dat je de kinderen zo blij kunt maken. Zoals ik al zo vaak tegen je heb gezegd: ik ben supertrots op jou! Dit is echt een verrijking voor de rest van je leven. Ga vooral lekker genieten lieve Mariëlle! Lieve groetjes, namens André, van je mopjestante ;-)

Derek

Super gaaf om te lezen Mariëlle!! Unieke ervaring lijkt me en ontzettend mooi dat je dit doet ! Geniet ervan en maak er een paar onvergetelijke weken van !

Yvonne

Lieve Mariëlle,

Een huwelijksaanzoek ?? Hahaha lachen ?. Wat maak je veel mee meissie. De blijdschap zul je nooit vergeten van de kindjes. Leuke verhalen en ook ik maak een “jungleticht” maar dan virtueel met jou.
Pas goed op jezelf. Liefs ?

Desiree

Mooi om te lezen??Geniet ervan en tot snel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!